کارولینای آرامگاه آرمگاه سعدی شیراز شاعر

کارولینای: آرامگاه آرمگاه سعدی شیراز شاعر بزرگداشت سعدی شیخ اجل سعدی تصاویر از آرامگاه سعدی شیراز

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی ترک‌ها سد می‌سازند، آب می‌برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی‌شو

ترکیه با اقداماتی که در پیش گرفته، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می‌شود را قطع می‌کند. با زیاد کردن ریزگردها، کیفیت زندگی

ترک‌ها سد می‌سازند، آب می‌برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی‌شو

استراتژی آبی ترکیه علیه کشور عزیزمان ایران / ترک ها سد می سازند، آب می برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی شود

عبارات مهم : ایران

ترکیه با اقداماتی که در پیش گرفته، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می شود را قطع می کند. با زیاد کردن ریزگردها، کیفیت زندگی مردم کشور عزیزمان ایران و عراق با ادامه ساخت ایلیسو تا سال ١٤٠٥ به حداقل می رسد

شهروند نوشت: ترکیه کمر همت به ساختن «ایلیسو» بسته هست. سدی که در مرز جنوب شرقی ترکیه و روی رود دجله ساخته می شود؛ آب دجله به «اروند رود» کشور عزیزمان ایران سرازیر می شود. درحالی که پیش از این هم نسبت به احداث سدهای متفاوت روی رودهای مادری مثل دجله و فرات، بارها و بارها هشدار داده شده است بود، روند سدسازی ترکیه بی توجه به اوضاع کشورهای پایین دستی مثل کشور عزیزمان ایران و عراق ادامه دارد تا میزان آب در تالاب هورالعظیم به حداقل خود برسد و خشک شود. البته خسارات احداث این سد به هورالعظیم محدود نمی شود و خسارات جبران ناپذیری جهت کشورهای پایین دست به بار خواهد آورد. از پرسشها معیشتی که جهت ساکنان منطقه به وسیله ریزگردها پیش خواهد آمد، گرفته تا ایجاد فرآیندهایی نظیر بیابان زایی و خشکسالی در عراق و حتی ایران.

ترک‌ها سد می‌سازند، آب می‌برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی‌شو

محمدحسین کریمی پور، مدیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق کشور عزیزمان ایران می گوید: نزدیک ٤ دهه است که ترک ها با شروع طرح های برنامه ریزی شده است تصمیم به مهار آب های سرچشمه کوهستان های ترکیه در داخل کشور خودشان گرفته اند تا زمین های بی آب ارزش را نجات دهند. ترکیه با اقداماتی که در پیش گرفته، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می شود را قطع می کند.

ترکیه با به آخر رساندن این اقدام، بزرگترین ترساندن محیط زیستی علیه کشور عزیزمان ایران را انجام داده و استاندارد زندگی ایرانی ها را تا سال ١٤٠٥ تا مرز قابل توجهی کم کردن می دهد. به گفته او، حاکمیت ها در کشورهای مختلف، توان و منابع محدودی دارند و تا مادامی که محیط زیست جزو اولویت عملکردی حاکمیت کشور عزیزمان ایران نباشد، روند پایین آمدن استاندارد زندگی ایرانی ها ادامه خواهد داشت.

ترکیه با اقداماتی که در پیش گرفته، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می‌شود را قطع می‌کند. با زیاد کردن ریزگردها، کیفیت زندگی

محسن رشید فرخی، نایب مدیر دوم اتاق بازرگانی کشور عزیزمان ایران ولی اعتقاد است که وزارت نیرو هشدارهای مورد نیاز را داده و حالا نوبت وزارت خارجه است که پیگیر عنوان سدسازی های ترکیه باشد.

داستان از چه قرار است؟

در سال ١٩٩٢ دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک روی رود فرات که ظرفیت آن معادل ۶۵۰ سد ایرانی بود، عملا شروع شکل گیری ریزگردها در غرب کشور عزیزمان ایران و شدت یافتن بیابان زایی در عراق را رقم زد. دولت ترکیه همچنان مصمم است این بار سد ایلیسو را روی رود دجله بسازد و با این کار از ورود ٥٦ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری کند.

سد ایلیسو، یکی از سدهای بزرگ در حال احداث در کشور ترکیه است که ساخت آن از سال ٢٠٠٦ شروع شد و در سال ٢٠١٩ به آخر خواهد رسید. با توجه به مرزی بودن این سد در جنوب شرق ترکیه و احداث آن روی رود دجله که به خاک عراق سرازیر می شود و محیط زیست کشور کشور عزیزمان ایران را نیز به خود وابسته کرده هست، این سد نیازمند مجوزهای قانونی بین المللی و جلب رضایت کشورهای کشور عزیزمان ایران و عراق است که دولت ترکیه بدون اخذ مجوزهای قانونی از مجامع بین المللی درحال ساخت آن است.

ترک‌ها سد می‌سازند، آب می‌برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی‌شو

آشفتگی عراق و سوریه؛ سوءاستفاده ترکیه

بزرگترین اتفاق زیست محیطی منطقه ما در ٤٠ سال اخیر، تلاش ترکیه جهت تسلط کامل بر آب دجله و فرات هست. کریمی پور ضمن اعلام این عنوان ادامه می دهد: سرزمین های عراق و روسیه به وسیله دجله و فرات سیراب می شوند که بخش اعظم مصرف آب انسانی این دو کشور، به وسیله این دو رود تأمین می شود.

ترکیه با اقداماتی که در پیش گرفته، ٣٠ میلیارد از ٨٠ میلیارد متر مکعب آبی که به کشورهای پایین دست سرازیر می‌شود را قطع می‌کند. با زیاد کردن ریزگردها، کیفیت زندگی

در سال های اخیر هر دو کشور عراق و سوریه درگیر تنش های متفاوت بودند و ترکیه از این نابسامانی نهایت سوءاستفاده را کرده هست. به گفته این کارشناس، صدام در دوره هایی که قدرت کافی داشت همه تلاش خود را کرد تا از آب های ورودی عراق محافظت کند ولی این دوره قدرت بسیار کوتاه بود.

پرداخت صورتحساب حماقت ترکیه با ماست

حالا برداشت بی رویه ترکیه از سرچشمه و زیاد کردن بی رویه جمعیت و به تبع آن زیاد کردن سرانه آب به وسیله انسان مزید بر علت شده است هست. کریمی پور می گوید: امروز کشورهای همسایه مشغول پرداخت بهای حماقت و خودخواهی ترکیه هستند. سیکل های موضعی آب، خشک شدن حوزه ها، پدیده گردوغبار و ریزگردها و زیاد کردن فاضلاب در دهانه اروند رود بهایی است که کشورهای همسایه و البته کشور عزیزمان ایران امروزه می پردازند. به عقیده من در بازه زمانی سال ١٣٩٠ تا ١٤٠٥، هیچ چیز به اندازه ریزگرد ها باعث کم کردن استاندارد زندگی ایرانی ها نشده است.

ترک‌ها سد می‌سازند، آب می‌برند، گرد و خاک کشور عزیزمان ایران و عراق تمام نمی‌شو

فاجعه زیست محیطی در انتظار کشورهای اطراف دجله هست. روز گذشته بهرام طاهری، مشاور وزیر نیرو در این باره به ایلنا گفته است: کشوری که آبی را سهم خودش فرض می کند، هنگامی که می خواهد به کشور دیگری بدهد، امتیازاتی را از کشور پایین دست طلب می کند؛ همانند آنچه اکنون بین ترکیه با عراق و سوریه رخ می دهد.

او با اشاره به این که جهت مهار ریزگردها باید با کشورهای همسایه نیز به توافق برسیم، گفت: کشورها باید بر سر حوضه های آبریز و رودخانه های یکسان به توافق برسند، آیا که در بعضی موارد شاهدیم که اکنون کشورها دچار عدم توافق سیاسی شده است اند و این پرسشها جهت حل شدن نیاز به فشار بین المللی و استمرار مذاکرات دارد.طاهری با بیان این که منشأ بسیاری از ریزگردهای کشور عزیزمان ایران از کشورهای سوریه، عراق، اردن، اسراییل، عربستان و الجزایر هست، افزود: این ریزگردها هرچه از مناطق دورتر می آیند، ریزتر و خطرناک ترند.

تابناک به نقل از محمد درویش، مدیرکل دفتر همکاری های مردمی شرکت حفاظت محیط زیست نوشته است: سدهای ساخته شده است روی دجله و فرات، تمام آب این دو رودخانه را می گیرند. به گفته او، خشک شدن تالاب های مرکزی عراق و سوریه، تبدیل تالاب هورالعظیم به بزرگترین کانون بحرانی ریزگرد در منطقه، درگیری ٢٥ استان غربی و مرکزی کشورمان با معضل ریزگردها و زیاد کردن چشمگیر این مسأله، نمونه ای از ارمغان از بین بردن حقابه دجله و فرات هست. نابودی بیش از ٦ و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق و سوریه، ایجاد کانون های فرسایش بادی و تولید گردوخاک، خشکی عراق و گردوغبار برخاسته از این کشور بر روی ایران، از دیگر آسیب های جبران ناپذیر اقدام دولت ترکیه با احداث سدهای گاپ است.

حالا چرا؟

بیست سال است که متفکران و کارشناسان ایرانی نسبت به پیامدهای خشک شدن دجله و فرات و سدسازی روی آنها هشدارهای مورد نیاز را به وزارتخانه های مربوطه داده اند ولی حاکمیت در کشور عزیزمان ایران همواره دغدغه های مهمتری از مسائلی مثل آب و محیط زیست داشته است.

این را مدیر سابق کمیسیون کشاورزی اتاق کشور عزیزمان ایران اعلام کرده و توضیح می دهد: حاکمیت ها در سراسر دنیا توان و منابع محدودی دارند و به قول گاندی این عملکرد است که اولویت ها را مشخص می کند.

او با انتقاد از عملکرد مسئولان ایرانی در حوزه محیط زیست می گوید: تمام چالش هایی که مردم کشور ما امروزه با آن مواجه هستند زاییده کیفیت پایین حکمرانی در تعیین اولویت هاست. حتی زمانی که اهمیت اولویت ها را متوجه می شویم، دولت ها به عنوان مجری، فربه گران و نادان هستند. او شاهد مثال این ادعا را مقایسه تعداد کارمندان ایرانی با ژاپنی گرفته و می گوید به ازای هر ١٥ کارمند ایرانی، یک نفر در ژاپن از دولت حقوق می گیرد.

از کمپین های مردمی تا اطلاع رسانی

رشید فرخی می گوید که دولت یازدهم و دولت دوازدهم یکی از پیگیرترین مجریان عنوان سدسازی های غیرقانونی بوده و هستند. این روند باید با مسالمت و دوستی جلو رود.

نایب مدیر اتاق کشور عزیزمان ایران نسبت به حل این عنوان خوش بین است و می گوید تعداد قابل توجهی کمپین مردمی جهت مباحث این چنینی راه اندازی شده است که در یک نمونه آن توانستیم مناطق حفاظت شده است مان را نجات دهیم. ولی باید پرسید آیا راجع به این فاجعه محیط زیستی که بیخ گوش مان هست، چقدر به مردم اطلاع رسانی کرده ایم؟ چند درصد مردم از علت واقعی ریزگردها و بحران های احتمالی در راه مطلعند و جهت راه اندازی کمپین های مردمی متحد شده است اند؟

واژه های کلیدی: ایران | ترکیه | سوریه | ایرانی | ایرانی | ریزگردها | کشورهای مختلف | اخبار اجتماعی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار